Què és el colesterol?

Els problemes de colesterol són molt habituals, però poden resultar complicats d'entendre. Què és el colesterol? Quins nivells hi ha? O, com el podem prevenir? Són algunes de les preguntes que avui resolem.

Un de cada dos adults pateix de colesterol alt o hipercolesterolèmia (1*) però sabem què és realment el colesterol i com es tracta? T’expliquem tot el que necessites saber sobre aquesta substància del nostre organisme.

El colesterol: què és?

Per conèixer bé el colesterol, hem de començar pel principi. Tots n’hem sentit a parlar alguna vegada, però sabem què és? El colesterol, segons la Fundación Hipercolesterolemia Familiar (2*), “és una substància similar al greix i és indispensable per a la vida”. Aquesta substància es troba a les membranes cel·lulars del nostre organisme i resulta essencial per al seu funcionament.

Tal com assegura la Fundación Española del Corazón (3*), “la major part del colesterol es produeix al fetge, tot i que també s’obté a través d’alguns aliments”. Llavors, quines funcions té el colesterol?

  • El colesterol influeix en la formació dels àcids biliars, que tenen un paper fonamental en el fetge, ja que digereixen els greixos.
  • Ajuda a la formació d’hormones com les tiroides o les sexuals, entre d’altres.
  • El colesterol ajuda que els raigs de sol es converteixin en Vitamina D per a la nostra pell. D’aquesta manera, la dermis està més hidratada i protegida dels agents químics externs que la puguin danyar.

Tanmateix, tot i que el colesterol és necessari per al correcte funcionament del nostre organisme, hem de saber que, tal com corrobora la Fundación Española del Corazón, el colesterol alt en sang és un factor de risc en el desenvolupament de problemes cardiovasculars (3*).

Quins tipus de colesterol hi ha?

Per tenir un organisme sa és important mantenir uns nivells normals de colesterol, però si està més alt del recomanat, ho hem de tenir en compte i mirar de disminuir-lo. No podem oblidar que un nivell de colesterol alt a la sang pot comportar riscos de malalties arterials (3*).

El colesterol al nostre cos es mou a través de la sang, des del fetge o l’intestí, fins a altres òrgans que el necessiten, unint-se a les lipoproteïnes (3*), unes partícules que transporten el greix per tot el nostre organisme. Però, com sabem si el colesterol és bo o dolent? Coneixent quins tipus de lipoproteïnes existeixen (2*):

  • Lipoproteïnes de baixa densitat (LDL), o també coneguda com el “colesterol dolent”: transporten el nou colesterol des del fetge a la resta de cèl·lules del nostre organisme. Els nivells massa alts d’aquest tipus de lipoproteïnes poden provocar malalties cardiovasculars. Tanmateix, aquest tipus de colesterol es pot reduir i controlar, tal com explicarem més endavant.
  • Lipoproteïnes d’alta densitat (HDL), o el que anomenaríem “colesterol bo”: recullen el colesterol que el nostre organisme no fa servir i el porten fins al fetge per eliminar-lo a través de la bilis. D’aquesta manera, un nivell baix de HDL, també pot augmentar el risc de patir malalties cardiovasculars.

Com es mesura el colesterol?

Com dèiem, tenir un nivell de colesterol normal serà imprescindible per a la salut de l’organisme de qualsevol persona, siguin quina sigui la seva edat. Per poder mesurar el colesterol, hem d’anar al metge i fer-nos una anàlisi de sang, ja que és la forma de conèixer l’estat en què es troba el nostre colesterol.

Per norma general, i tal com recull el Comité Español Interdisciplinario para la Prevención Cardiovascular (CEIPC) (4*):

  • Un nivell sa de colesterol total ha d’estar per sota dels 200 mg/dl
  • El colesterol LDL mai no ha de ser superior als 130 mg/dl (segons la història clínica del pacient i els factors de risc).
  • El colesterol HDL ha d’estar per sobre de 35 mg/dl, si ets un home, i superar els 40 mg/dl, si ets una dona.

No obstant això, cada organisme té unes característiques diferents i, per tant, el seu nivell saludable de colesterol pot variar. Per tant, sempre et recomanem que vagis a un especialista per tractar el teu cas particular.

Com controlar el colesterol?

Normalment, el colesterol alt (o hipercolesterolèmia) prové d’una mala alimentació, rica en greixos saturats o de causes hereditàries.

Però llavors, es pot prevenir el colesterol? Sí, però per fer-ho hauràs que tenir en compte un seguit de recomanacions (3*), basades, principalment, en la teva dieta:

  • Porta una alimentació variada i equilibrada, que eviti els greixos saturats:
    • Evita aliments rics en greixos saturats.
    • Intenta seguir una alimentació saludable i variada. Per exemple, la dieta mediterrània inclou aliments com el peix o l’oli d’oliva, que gràcies als seus àcids grassos monoinsaturats i poliinsaturats, són ideals per a l’aportació dels greixos que necessita el nostre organisme.
    • Menja moltes llegums, verdures, cereals, fruites o hortalisses, ja que són aliments molt eficaços per reduir els nivells de colesterol, sempre i quan es cuinin de forma saludable.
    • Consumeix algun producte complementari que ajudi a reduir el teu nivell de colesterol. Danacol és un aliment reconegut per la Fundación Española de Corazón (FEC) com un lacti desnatat de Danone que redueix fins a un 10 % el colesterol alt en 2-3 setmanes gràcies als seus esterols vegetals (5*). Es tracta d’un complement diari que, si el compagines amb una alimentació saludable i una activitat diària d’exercici, t’ajudarà a reduir el colesterol
  • No perdis el ritme i fes esport! Les activitats aeròbiques t’ajudaran a controlar el colesterol. Per això, et recomanem practicar exercicis aeròbics amb freqüència (sortir a caminar, córrer suaument, anar en bici,…).

Ara ja coneixes les respostes a les principals preguntes sobre el colesterol i la importància de prevenir-lo i, òbviament, no oblidis anar al metge. Controlar-lo és a les teves mans!

Fonts

(1*) “Fundación Española del Corazón (FEC) recuerda la importancia de mantener a raya los niveles de colesterol #nomasde200”. Fundación Española del Corazón.

(2*) “Colesterol y Tiglicéridos”. Fundación Hipercolesterolemia Familiar.

(3*) Colesterol y riesgo cardiovascular”. Fundación Española del Corazón.

(4*) “Adaptación española de la guía europea de prevención cardiovascular”. Colaboración especial – Revista Española de Salud Pública. Comité Español Interdisciplinario para la Prevención Cardiovascular (CEIPC).

(5*) Els aliments amb esterols vegetals redueixen el colesterol entre un 7 % i un 10 % de 2 a 3 setmanes amb una ingesta diària de 1,5 a 2,4 g de fitoesterols.  Danacol no està destinat a les persones que no necessiten controlar la seva colesterolèmia. No recomanat per a dones durant l’embaràs, la lactància ni per a menors de 5 anys. Consum màxim d’esterols vegetals: 3g/dia. Porta un estil de vida saludable amb una dieta equilibrada (fruita i verdura) i la pràctica d’exercici físic regular. Si prens medicació o tens alguna condició especial, consulta el metge. Les malalties del cor presenten múltiples factors de risc i l’alteració d’un d’aquests factors de risc pot tenir o no un efecte beneficiós. Conté sucres naturalment presents i 1,6 g d’esterols vegetals per cada 100 ml.