Què cal fer per baixar el colesterol?

Tenir un alt nivell de colesterol al nostre organisme és perjudicial per a la nostra salut. És el teu cas i no saps què fer per baixar-lo? Aquest article t'interessa!

El colesterol és un problema més comú que no ens pensem. Segons recull l’Estudio de Nutrición y Riesgo Cardiovascular de España (ENRICA) (1*), més de la meitat de la població adulta espanyola té un elevat nivell de colesterol (a partir dels 160 mg/dl en sang). És per això que hem de controlar el nostre colesterol i, sobretot, si presentes un nivell alt d’aquesta substància, has d’actuar amb l’objectiu de reduir-lo.

Baixar el nostre nivell de colesterol és possible però, per fer-ho, hauràs d’incloure a la teva rutina diària hàbits saludables i consultar-ho al teu metge. Tot seguit, et donem consells que et poden ajudar a controlar el teu nivell de colesterol, pren nota!

Porta una dieta saludable

Les dietes inadequades entre la població són un factor determinant per als nivells de colesterol, tal com assegura la Fundación del Corazón (2*). I és que, efectivament, és molt habitual que molts de nosaltres, degut al nostre ritme frenètic de vida, incloem diferents tipus de greixos a la nostra alimentació: parlem de greixos saturats, per exemple.  Aquests greixos poden provocar que el nostre nivell de colesterol augmenti i, per tant, la seva eliminació de la nostra dieta diària és un pas important a l’hora de reduir els nivells de colesterol.

Si vols portar una alimentació adequada que t’ajudi a reduir els nivells de colesterol, hauràs de tenir en compte els següents consells que proporciona la Fundación del Corazón (1*):

  • La teva dieta ha d’incloure, com a mínim, 5 racions de fruita i verdura al dia, especialment les verdures de fulla verda o els fruits vermells, per exemple. A més, no et pots oblidar d’aliments com els cereals integrals, el llegum, el peix blau (pel seu gran poder d’àcids grassos omega 3), les hortalisses, els fruits secs i l’oli d’oliva verge. Tots aquests aliments t’ajudaran a reduir els nivells de colesterol a la sang i augmentar el colesterol “bo” (HDL), ja que aportaran tots els nutrients que necessitem per aconseguir-ho, com els àcids grassos mono i poliinsaturats, antioxidants, esterols vegetals, etcètera.
  • Hem d’evitar altres aliments que, degut a la seva composició, poden afectar l’organisme i incrementar els nostres nivells de colesterol, per la gran quantitat de greixos que contenen.
  • Per la seva banda, els lactis sencers constitueixen un altre dels grups d’aliments que has d’evitar en aquests casos, per substituir-los et recomanem que optis pels productes desnatats. Existeixen lactis desnatats que ajuden a reduir els nivells de colesterol, com és el cas de Danacol, que gràcies a la seva recepta única amb esterols vegetals, redueix de forma 100 % natural el colesterol alt en 2-3 setmanes (3*-6*).
  • Pel que fa a les carns, el més aconsellable és que consumeixis carns magres amb poc greix, com ara el conill o el pollastre.
  • La manera de cuinar també és important dins de la teva dieta. Per reduir el colesterol et recomanem que deixis els fregits de banda i comencis amb mètodes de cuinar més sans com el forn, la planxa, el rostit o la cocció al vapor.

Fes exercici!

Quan presentem un nivell alt de colesterol, hem de ser molt conscients de la importància de deixar enrere el sedentarisme i començar a tenir una rutina d’exercici setmanal.

L’exercici més recomanable en aquests casos sol ser l’aeròbic, tal com aconsella la Fundación del Corazón (2*). Per  això, t’animem a que provis la natació, el ball, la bicicleta o, fins i tot, sortir a caminar entre 3 i  5 cops la setmana. Ho notaràs!

Digues adeu als mals hàbits

Per fer baixar el colesterol, centra’t en portar una vida sana, amb una alimentació saludable i equilibrada, practica exercici de forma habitual i deixa enrere els mals hàbits. I, evidentment, no t’oblidis de consultar el teu cas amb el metge. Només un professional et pot prescriure una dieta adaptada al teu estat de salut.

Fonts

(1*) Sanofi; Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad; Universidad Autónoma de Madrid.Estudio de nutrición y riesgo cardiovascular en España (ENRICA). 2010.

(2*) Fundación Española del Corazón. Dieta para bajar el colesterol alto – hipercolesterolemia.

(3*)  Plana N et al. Plant sterol-enriched fermented milk enhances the attainment of LDLcholesterol goal in hypercholesterolemic subjects. Eur J Nutr 2007;47(1):3.

(4*) Hansel B et al. Effect of low-fat, fermented milk enriched with plant sterols on serum

lipid profile and oxidative stress in moderate hypercholesterolemia. Am Eur J ClinNutr 2007;86:760-6.

(5*)Mannarino E. et al. Effects of a phytosterol-enriched dairy product on lipids, sterols and 8-isoprostane inhypercholesterolemic patients: A multicenter Italian study. Nutr Met and Cardio Dis 2008

(6*) Els aliments amb esterols vegetals redueixen el colesterol entre un 7 % i un 10 % de 2 a 3 setmanes amb una ingesta diària de 1,5 a 2,4 g de fitoesterols.  Danacol no està destinat a les persones que no necessiten controlar la seva colesterolèmia. No recomanat per a dones durant l’embaràs, la lactància ni per a menors de 5 anys. Consum màxim d’esterols vegetals: 3g/dia. Porta un estil de vida saludable amb una dieta equilibrada (fruita i verdura) i la pràctica d’exercici físic regular. Si prens medicació o tens alguna condició especial, consulta el metge. Les malalties del cor presenten múltiples factors de risc i l’alteració d’un d’aquests factors de risc pot tenir o no un efecte beneficiós. Conté sucres naturalment presents i 1,6 g d’esterols vegetals per cada 100 ml.