Com fer baixar el colesterol alt?

Tens el colesterol alt i busques consells per fer-lo baixar? T'expliquem com fer-ho!

Revisa el teu colesterol

Controlar el nostre colesterol és molt important per a la nostra salut. Tal com assegura la Fundación Española del Corazón (1*), “els nivells alts de colesterol total, triglicèrids i/o LDL, incrementen les probabilitats de patir alguna malaltia coronària”. Saps com revisar el teu nivell de colesterol?  T’ho expliquem!

Per començar, hem de saber quina és la quantitat de colesterol que el nostre organisme pot tenir. El nostre objectiu de colesterol total ha de ser menor als 200 mg/dl. I si parlem de colesterol dolent (LDL), tot i que és una xifra variable, l’habitual és que no superi els 100-160 mg/dl (2*). Pel que fa al colesterol bo (HDL), ha de ser superior als 35 mg/dl en els homes i els 40 mg/dl en les dones.

Per conèixer el teu nivell de colesterol, només hauràs d’anar al teu metge i demanar-li una anàlisi de sang. Ell et podrà guiar en els passos que has de seguir i et podrà indicar quin tipus de medicaments i dieta són adients per controlar el teu colesterol a la sang.

Alguns aliments que et poden ajudar a baixar el colesterol

Si el teu colesterol supera aquests nivells, hauràs de parar més atenció en el control d’aquestes xifres. Per fer-ho, a les nostres mans està realitzar diferents accions, segons aconsella la Fundación Española del Corazón (1*):

  • Parla amb un dietista: aquest professional et podrà crear una taula alimentària a seguir, que et permeti substituir alguns aliments que poden augmentar el colesterol per d’altres de similars. I així, aprendràs a identificar quins són els aliments beneficiosos en el teu cas.
  • Acostuma’t a menjar 5 peces de fruita i verdura al dia, com a mínim.
  • Evita els greixos saturats i aposta per l’oli d’oliva.
  • Menja peix 2 cops per setmana.
  • Consumeix derivats lactis amb un baix contingut en greix. El més recomanable és que optis pels desnatats, com Danacol, que a més, gràcies a la seva recepta amb esterols vegetals (1,6g/100g) redueix el colesterol alt en 2-3 setmanes (3*).

Motiva't per fer exercici i fer baixar el colesterol alt

L’exercici és una activitat clau per fer baixar el nivell alt de colesterol i mantenir la nostra salut cardiovascular. El sedentarisme és un factor de risc per a les malalties cardiovasculars (4*), ja que potencia altres factors de risc. Tanmateix, si realitzem activitats físiques de manera habitual, podrem no només controlar el nostre pes, sinó que baixarem el nostre colesterol LDL i augmentarem el nostre colesterol HDL. A més de mantenir-nos en forma i millorar l’estat del nostre organisme en general.

Per portar a terme una rutina saludable d’exercici no cal tornar-nos addictes a l’esport, simplement podrem adaptar diferents activitats físiques al nostre estat físic. Les activitats físiques adients per ajudar a reduir alts nivells de colesterol es poden classificar en tres nivells (4*).

  • Activitats lleugeres: són aquelles que gairebé no requereixen esforç i que, encara que no t’ho creguis, formen part de les nostres rutines. Parlem d’activitats tan senzilles com fer neteja a casa, jugar amb els petits, sortir a caminar a poc a poc, etcètera.
  • Activitats d’intensitat moderada: són aquelles que ens requereixen una mica més d’esforç, però que se segueixen considerant activitats tranquil·les a nivell físic. Entre aquestes, podem parlar d’anar en bicicleta, sortir a caminar una estona llarga, jugar a pàdel, a tennis, patinar, ballar…
  • Activitats d’alta intensitat: en aquest cas sí que estaríem parlant d’activitats que requereixen un esforç físic més gran. Serien esports com el futbol, la natació, el basquet, l’escalada o sortir a córrer.

És important consultar amb el teu metge quina activitat física és més recomanable per al teu cas.

Fonts

(1*) Fundación Española de Corazón. Controla tu riesgo: Colesterol.

(2*) Fundación Española de Corazón. Colesterol y riesgo cardiovascular.

(3*) Els aliments amb esterols vegetals redueixen el colesterol entre un 7 % i un 10 % de 2 a 3 setmanes amb una ingesta diària de 1,5 a 2,4 g de fitoesterols.  Danacol no està destinat a les persones que no necessiten controlar la seva colesterolèmia. No recomanat per a dones durant l’embaràs, la lactància ni per a menors de 5 anys. Consum màxim d’esterols vegetals: 3g/dia. Porta un estil de vida saludable amb una dieta equilibrada (fruita i verdura) i la pràctica d’exercici físic regular. Si prens medicació o tens alguna condició especial, consulta el metge. Les malalties del cor presenten múltiples factors de risc i l’alteració d’un d’aquests factors de risc pot tenir o no un efecte beneficiós. Conté sucres naturalment presents i 1,6 g d’esterols vegetals per cada 100 ml.

(4*) Fundación Hipercolesterolemia Familiar. Hábitos de vida saludables. Ejercicio físico.